RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Samplings frekvens!
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Pag
Gäst

InläggPostat: 14 okt 2004 12:31    Rubrik: Samplings frekvens!

Är det inte så här att samplingsfreqvens är antalet olika värden som en ljudvåg kan anta.

20 hz är det lägsta och ca 20 000 hz är det högsta, det mänskliga örat kan uppfatta.
Enligt nyqvist "tiorem" (?) bör man dubbla frekvensspekrat (därav 44 100 hz på cd), för att örat skall uppfatta det behagligt att lysnna på. Detta pga frekvenser över 20 000 hz innehåller övertoner som örat inte kan uppfatta men som påverkar klangen.

Bitar är hur många gånger man går in och mäter av kurvan. Använder man 16 bitar kan man få en ganska exakt mätning av vilka frekvenser som spelas upp vid ett visst tillfälle. Använder man 24 (insplenigns och DVD audio standard) kan ett oerhört mycket mer korrekt värde spelas upp. Idea

Ursäkata att jag snöade in mig, men det är ett intressant ämne.
Fråga: är inte Iaff formatet som mac använder och Wav pc?
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 14 okt 2004 12:33    Rubrik:

Skulle varit på Ljudformats tråden! sorry!
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 09 nov 2004 11:44    Rubrik: Re: Samplings frekvens!

Du har några saker rätt men dessvärre det mesta som du skriver har du blandat ihop.

1. för det första så är INTE bitar hur många gånger som vågformen blir avmätt, utan bitar är själva dynamiken. Dvs hur stor skillnad det kan vara mellan det svagaste och det starkaste ljudet. Vid 16-bitar så har du 96 dB i dynamik, eller ca: 65000 olika kombinationer (65 536 tror jag det exakta värdet är).

2. Nyqvist teoremet bygger på att samplingsfrekvensen alltid måste vara den dubbla av den högsta frekvens som man vill återge pga summa och skillnadsfrekvenser som uppstår annars. Så alltså innebär det att CD-systemet inte "skickar" ut frekvenser över 22 050 Hz utan allt över det är skuret med ett brant Brickwall-filter (som börjar att skära redan vid 20 kHz). Så ditt påstående om att det påverkar klangen och är behagligt att lyssna på stämmer alltså inte.

3. Du har rätt i att DVD-audio är i 24-bitars upplösning. Då har man en teoretisk dynamik på hela 144 dB.

Pag skrev:
Är det inte så här att samplingsfreqvens är antalet olika värden som en ljudvåg kan anta.

20 hz är det lägsta och ca 20 000 hz är det högsta, det mänskliga örat kan uppfatta.
Enligt nyqvist "tiorem" (?) bör man dubbla frekvensspekrat (därav 44 100 hz på cd), för att örat skall uppfatta det behagligt att lysnna på. Detta pga frekvenser över 20 000 hz innehåller övertoner som örat inte kan uppfatta men som påverkar klangen.

Bitar är hur många gånger man går in och mäter av kurvan. Använder man 16 bitar kan man få en ganska exakt mätning av vilka frekvenser som spelas upp vid ett visst tillfälle. Använder man 24 (insplenigns och DVD audio standard) kan ett oerhört mycket mer korrekt värde spelas upp. Idea

Ursäkata att jag snöade in mig, men det är ett intressant ämne.
Fråga: är inte Iaff formatet som mac använder och Wav pc?
Till överst på sidan
Isaac
Korpral
Korpral

Registreringsdatum: 12 juni 2006
InläggPostat: 19 dec 2007 18:28    Rubrik:

Dock så brukar LP filtret även påverka frekvenser under 20 000Hz med samplingsfrekvenser på 44.1KHz, därför jag personligen föredrar 48KHz samplings frekvens, levererar ett mycket öppnare ljud. Sedan så handlar inte samplingsfrekvenser bara om att kunna återge frekvenser utan även transientsvar, vilka kan vara mycket snabba framför allt i det högre frekvens registret. Joniserings/Elektrostat tekniken, transistorer och öron kan klara av dessa och leverera, framför allt i rejält mixade tonfrekvenser är dessa viktiga.
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
Maxmixmaster
Sergeant
Sergeant

Registreringsdatum: 15 oktober 2002
InläggPostat: 06 mar 2008 22:47    Rubrik:

Jag tvivlar starkt på att du skulle höra skillnad mellan 44,1 - och 48 kHz vid en A/B-lyssning. Men om du säger det så...

Om man använder 48kHz vid inspelning och sedan konvertera materialet till CD-kvalité på 44,1 KHz, måste allt räknas om rent matematiskt för att uppnå den nya samplingsfrekvensen. Jag menar att denna omräkningsprocess ger upphov "avrundningsfel" än om man skulle köra 44,1 rakt igenom.
Ett annat alternativ är att använda 88,2 kHz istället, då innebär konverteringen till CD att man dividerar ursprungsfrekvensen (88,2) med 2 för att få 44,1.
Samplingsfrekvensen 48 kHz användes ursprungligen vid inspelning med DAT-spelare, och så länge man i slutändan har planer att konverterar allt till 16Bit, 44.1kHz finns ingen större anledning att använda 48kHz vid inspelning.
Isaac
Korpral
Korpral

Registreringsdatum: 12 juni 2006
InläggPostat: 02 maj 2008 13:28    Rubrik:

De flesta tillverkarna av ADC idag applicerar ett 0,45 - 0,55 filter oavsett samplings frekvenser, detta medför att man inte kan återge transienter under 1ms. Hur mycket detta påverkar är fortfarande osäkert i dagsläget. Det finns dock ny vetenskap som påvisar att hörseln är ganska känslig även för energi. De största argumenten för högre samplings frekvenser är att man kan ha mjukare LP-filter och därmed få bättre impuls respons vilket påstås skall kunna ge mer luft och detaljer åt ljudet. Detta har ännu inte påvisas genom riktiga ABX tester.
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 04 maj 2008 21:08    Rubrik:

Tjena Isaac.

Tyvärr är forumet nedlagt, så jag tror inte att du kommer kunna få något svar. Men tack för ditt intresse i alla fall.

Mvh
Erik Zalitis
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet